Raptor
Silnik Raptor to zaawansowany silnik rakietowy opracowany przez
SpaceX, który wykorzystuje ciekły metan (CH₄) jako paliwo i ciekły
tlen (LOX) jako utleniacz. Jest to silnik typu full-flow staged
combustion, co oznacza, że zarówno paliwo, jak i utleniacz są
całkowicie spalane w osobnych przepływach przed ich połączeniem w
komorze spalania, co zwiększa efektywność i zmniejsza zużycie
podzespołów.
Raptor generuje ogromny ciąg — w atmosferze osiąga około 230 ton siły (MN), co czyni go jednym z najsilniejszych silników w swojej klasie. Dzięki zastosowaniu ciekłego metanu jako paliwa, Raptor jest bardziej ekologiczny niż silniki korzystające z RP-1 (kerosyny), a także umożliwia potencjalne tankowanie na Marsie, gdzie metan można pozyskać na miejscu.
Parametry | Raptor V1 | Raptor V2 | Raptor V3 |
---|---|---|---|
Ciąg (na poziomie morza) | 185 ton (1,8 MN) | 230 ton (2,25 MN) | 250 ton (2,45 MN) |
Ciąg (w próżni) | 200 ton (2 MN) | 250 ton (2,45 MN) | 270 ton (2,65 MN) |
Ciśnienie w komorze spalania | 250 bar | 300 bar | 330 bar |
Specyficzny impuls (na poziomie morza) | 330 s | 356 s | 360 s |
Specyficzny impuls (w próżni) | 355 s | 380 s | 382 s |
Paliwo | Methalox | Methalox | Methalox |