Rakieta Starship od Spacex

Raptor

Silnik Raptor to zaawansowany silnik rakietowy opracowany przez SpaceX, który wykorzystuje ciekły metan (CH₄) jako paliwo i ciekły tlen (LOX) jako utleniacz. Jest to silnik typu full-flow staged combustion, co oznacza, że zarówno paliwo, jak i utleniacz są całkowicie spalane w osobnych przepływach przed ich połączeniem w komorze spalania, co zwiększa efektywność i zmniejsza zużycie podzespołów.

Raptor generuje ogromny ciąg — w atmosferze osiąga około 230 ton siły (MN), co czyni go jednym z najsilniejszych silników w swojej klasie. Dzięki zastosowaniu ciekłego metanu jako paliwa, Raptor jest bardziej ekologiczny niż silniki korzystające z RP-1 (kerosyny), a także umożliwia potencjalne tankowanie na Marsie, gdzie metan można pozyskać na miejscu.

Parametry Raptor V1 Raptor V2 Raptor V3
Ciąg (na poziomie morza) 185 ton (1,8 MN) 230 ton (2,25 MN) 250 ton (2,45 MN)
Ciąg (w próżni) 200 ton (2 MN) 250 ton (2,45 MN) 270 ton (2,65 MN)
Ciśnienie w komorze spalania 250 bar 300 bar 330 bar
Specyficzny impuls (na poziomie morza) 330 s 356 s 360 s
Specyficzny impuls (w próżni) 355 s 380 s 382 s
Paliwo Methalox Methalox Methalox
3 silniki raptor oraz różnice między nimi raptor v3 w mcgregor